Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Produk Gula Semut di UMKM Ranau Baban Kecamatan Baturaja Timur

  • Juwarini Universitas Baturaja
  • Henny Rosmawati
  • Septianita
  • Windi Lestari
  • Endang Lastinawati
Keywords: brown sugar, consumer preferences, product attributes

Abstract

This research aims to analyze consumer preferences for brown sugar products and find out the attributes that consumers most consider in their decision to buy browns sugar products at Ranau Baban UMKM. This research uses a case study method. The sampling method used the Accidental Sampling technique of 50 brown sugar consumers at Ranau Baban UMKM. Data processing was carried out quantitatively, using Conjoint Analysis. The results of this research show that consumer preference for brown sugar products in Ranau Baban UMKM, East Baturaja District is original flavor variant products, with a price of IDR 20,000,00 - IDR 23,000,00, which are packaged in aluminum foil packaging, have a BPOM label and a halal label, with sizes 500 gr and has an expiration date. The attribute of brown sugar products most considered by consumers when purchasing brown sugar is the BPOM label attribute.

References

Bulan TPL, Fazrin K, Rizal M. 2017. Pengaruh Label Halal dan Bonus dalam Kemasan terhadap Keputusan Pembelian pada Produk Kinder Joy pada Masyarakat Kota Langsa. jurnal manajemen dan keuangan, 6 (2), 729-739

Dewi, M. P., Millaty, M., Pratiwi, L. F. L., & Puspitasari, Y. (2022). Analisis Preferensi Konsumen terhadap Pembelian Gula Semut di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Ekonomi Pertanian dan Agribisnis (JEPA), 6(4), 1227–1235.

Djalil, S. M., Prasmatiwi, F. E., Endaryanto, T. (2020). Preferensi dan Permintaan Rumah Tangga Terhadap Gula Pasir di Kota Bandar Lampung. Journal of Food System and Agribusiness, 6 (1), 1-11.

Habibu, H., Saleh, Y., & Bakari, Y. (2022). Analisis Pendapatan dan Kelayakan Usaha Pengolahan Gula Semut (Aren) di Desa Dulamayo Selatan Kecamatan Telaga Kabupaten Gorontalo. AGRINESIA: Jurnal Ilmiah Agribisnis, 6(2), 103–111.

Hanifawati1 T, Suryantini2 A, Mulyo JH. 2017. Pengaruh Atribut Kemasan Makanan Dan Karakteristik Konsumen Terhadap Pembelian. Agriekonomika 6(1), 73-86. DOI: http://dx.doi.org/10.21107/agriekonomika.v6i1.1895

Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. (2022). Perkembangan UMKM sebagai Critical Engine Perekonomian Nasional Terus Mendapatkan Dukungan Pemerintah. Jurnal Kemenko. Jakarta.

Merzarani, S., Rusdi, M., & Lidyah, R. (2023). Analisis Inkluisi Keuangan Bagi Pelaku UMKM di Kabupaten Ogan Komering Ulu: Studi Kasus Nasabah Bank Syariah Indonesia Cabang Baturaja. Medina-Te: Jurnal Studi Islam, 19(1), 64–76.

Santoso, Singgih. (2012). Panduan Lengkap SPSS Versi 20. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Sarwono, J. (2013). Statistik Multivariat Aplikasi untuk Riset Skripsi. Edisi PertamaYogyakarta: CV Andi Offset.

Yulinda, I. S. (2016). Pengaruh Persepsi Kualitas dan Perluasan Lini terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada Konsumen Teh Botol Sosro Kemasan Pet 450 ml Varian 3 Rasa di Minimarket Surabaya Selatan). Jurnal Ilmu Manajemen, 4(2), 372–380.

Yuliyanti, E., Lastinawati, E., & Septianita. (2023). Analisis Preferensi Konsumen dalam Pembelian Beras Premium di Pasar Modern

Kota Baturaja. Jurnal Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 9(2), 2294-2306.

Published
2025-01-30
How to Cite
Juwarini, Rosmawati, H., Septianita, Lestari, W., & Lastinawati, E. (2025). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Produk Gula Semut di UMKM Ranau Baban Kecamatan Baturaja Timur. PlantIBA : Jurnal Riset Pertanian, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.35449/plantiba.v2i1.951